הקומיטמנטס


רקע:

הקומיטמנטס נכתב על ידי רודי דויל ופורסם ב1987 ועובד לסרט ב1991 על ידי אלן פארקר.

העלילה שמתרחשת באירלנד של התקופה ( שנות ה80) מספרת על ג'ימי ראביט שאחרי ששני חברים שלו מחפשים עזרה לכיוון עם הלהקה שלהם מחליט להקים להקת סול אירית בתקווה להביא אותם לגדולה.

הספר:
תמונת הספר
הדבר הראשון שתופס אותך זה הדיאלוגים, כי זה כמעט כל מה שיש. הספר לא ארוך ואפילו די קצר , והוא אפילו עוד יותר קצר כשמבינים שרוב השורות שלו הן דיאלוגים שכתובים באנגלית במבטא אירי כבד.  יש אכן תיאורים פה ושם, ומחשבות של דמויות ( בעיקר ג'ימי) נפרסות בפניך, אבל רום הסרט מתואר דרך הדאיאלוגים וגם, וזה חשוב – המוזיקה.  הספר מנסה לעשות את הבלתי האפשרי ולהעביר לך את המוזיקה דרך הדף, וזה נהדר וזה מצליח לחלוטין.

כן, אם אתם לא מכירים את השירים אז הסגנון שהספר לוקח כשהוא מתאר את השירים נראה לכם מוזר, אבל אם אתם מכירים אותם אז איך שהסופר מתאר את מה שקורה בשיר זאת הדרך המושלמת לתאר דבר כזה.

הספר נהנה ממגוון קללות וסגנון החיים האירים, והדיאלוגים הפשוטים אך חכמים שלו הם נהדרים, וכמו שאמרתי הם בעיקר מה שיש. מלבד התיאורים המדהימים של המוזיקה הספר שופע בהומור. כמעט כל דיאלוג שם, גם אם הוא לא מפיל לרצפה, הוא שנון או מצחיק או אם טיפת הומור. מספיק לשמוע פעם אחת איך אחת הדמויות יורדת על ג'ז בשביל להבין שזה מצחיק.

אז האם כדאי לקרוא את הספר? כן. אבל הבעיה של הספר זאת הקלילות שלו. ספר כל כך קליל שעובר בכזאת מהירות לא יישאר איתך הרבה. גם בן אדם שלא קורא מהר יוכל לסיים את הספר בכמה שעות וזה מצד אחד טוב, ומשאיר את הספר קצבי ומצחיק, אבל גם מוריד מהחשיבות שלו. זה לא ספר שהוא חובה של קריאה וחטא להחמיץ. זה פשוט ספר נהדר ומחמם לב שיכול להעביר לכם טיסה בתוך אירופה בכיף.

הסרט
פוסטר הסרט
רוב העבודה של הסרט הייתה כבר עשויה בשבילו – הספר כבר היו כתוב כמו תסריט מתלכתחילה ואין המון מקומות שאפשר לטעות עם העלילה. ולכן זה עדיין נחמד לראות את רמת ההשקעה שירדה כאן ללפרטים

הסרט לא נראה טוב, עד כדי כך שאח שלי חשב שהוא סרט דוקומנטרי, אבל הוא נראה בערך כמו העיר שאותה הוא מתאר והוא עוזר להשרות את האווירה של העיר – מחכה לאיזה משהו שיבוא ויגאל אותם.

אבל מה שהסרט מחסיר מהאיכות הטכנית, הוא משלים ביותר בשחקנים שלוקחים את הדמויות הדי שטוחות שלהם ועושים איתם נפלאות, ובעיקר – במוזיקה.

המוזיקה נפלאה. הלהקה של הסרט היא נפלאה ונהדרת, עד כדי כך שאחרי הסרט הם עדיין מופיעים איתה. הקאברים שהלהקה עושה נוגעים במקומות הנכונים ועושים שמח ועצוב. מוזיקת הסול נשמעת נהדרת , אם תהיתם, גם ששרים אותה חברה מצפון דבלין.

מה שמוביל לטענה הסופית היא שהסרט נהדר וכדאי לכם, אם לא ראיתם כבר, לראות אותו.

אז.

מה נחתך

לא הרבה, כמה דיאלוגים מוצלחים פה ושם ( שזה הגיוני וקצת עצוב ) ,דברים שירדו בשנייה שאין קריינות כי אין מה לעשות והחשיבות שיש לג'ואי כתור הדבק של הלהקה קצת ירד אבל שני הדברים העיקריים שנחתכו או נעלמו הם הסוף ואיכות הלהקה.

אתם מבינים, גם בספר הקומיטמנטס הם להקה אדירה, אבל הם להקה שמשתפרת ורק בסוף היא באמת נהיית להקה אדירה שרוצים כולם לשמוע אותה – בסרט כמעט מהרגע הראשון המוזיקה נשמעת נהדרת. ולכן הקשיים שיש לכאורה ללהקה בכלל לא מובנים – איך שלהקה כזאת טובה לא תצליח?

הדבר השני שהשתנה הוא הסוף – וזה… בסדר. שני הסופים מספרים בערך את אותו סוף , למרות שיש בכל אחד התרחשויות שונות אבל בסופו של יום האווירה של הסוף נשארה וזה בעיקר מה שחשוב.

מה נוסף

דמויות חדשות קיבלו הרבה יותר עור וגידים משהיה להם – ג'ימי ראביט נהפך לדמות שלמה עם חלומות משל עצמו ותוספים משונים, כמו כן לפתע המשפחה שלו נהייתה דמות ( ובעיקר אביו), וכך גם אמא של ג'ואי פייגן. דמויות קיבלו לפתע הקשר עם משפחה שהם צריכים לטפל בה, או דמי אבטלה שהם הולכים לאסוף ובכלליות נוצר מסביב לדמויות האלה עולם שלם שקצת חסר בספר, אבל לא יותר מדי בשביל לא להמאיס את עצמו .

אז מה עדיף –

הסרט.

כי כמה שהספר מצליח להעביר את המוזיקה עם המילים, זה עדיין לא אותה החוויה של לראות את הלהקה המוצלחת הזאת מנגנת. כי הדמויות נהיות יותר עמוקות ועם עולם מסביבם ובתוכם. כי אחרי שאתה רואה את הסרט אתה לא יכול לדמיין את הדמויות בשום גרסה אחרת מלבד זאת של הסרט.

עכשיו חשוב להגיד – לקרוא את הספר זה בהחלט לא חוויה נוראית, ואני חוזר ואומר שזה ספר כיף וקליל לקריאה. אבל עמוק בפנים, כולנו יודעים שמוזיקה צריכה להשמע.

 

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה השוואות, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s